Integrerad kabelkanal i nackstöd
rationaliseringsuppdrag
Medan vi vanliga 12-åringar motvilligt sandpapprade våra små skålar i slöjden byggde Mikael Rehn en säng. Han kunde inte låta bli. I tonåren drev han snickarverkstad hemma i Västerbotten och försåg socknens invånare med möbler. Han kunde ju bara inte låta bli… Idag, med fyra patent bakom sig – och en värld av nya lösningar framför sig – kan han fortfarande inte låta bli. RehnTeknik är ren passion för mekanisk konstruktion.
Bolaget RehnTeknik står tryggt grundat på en svårslagen bred kompetens, 35 års individuell erfarenhet och sex-sju decenniers gemensam i arbetslaget. Här finns ett hantverk som idag är svårt att hitta. Något som alltså började i norrländska Hissjö och fortsatte på Volvo där unge maskinsnickaren Mikael blev modellsnickare, verktygsmakare och längs vägen fick med sig allt inom CAD/CAM också. Han kunde ju såklart inte låta bli de digitala verktygen heller.
— Jag hade en fantastisk mentor, Ingvar, på Volvo som jag har oerhört mycket att tacka för. Han gav sig tusan på att jag skulle lära mig allt, i minsta detalj, minns Mikael.
På 90-talet börjar Mikael Rehn som konstruktör vid ett stort och väletablerat bolag som erbjuder ingenjörs-och inredningstjänster åt bland annat fordonsindustrin. De där små smarta möblerna som han hade designat och konstruerat hemma i verkstan visar sig vara en god grund, för nu blir det smarta lösningar inom fordonsinredning för hela slanten. Han hamnade rätt.
— Jag fick konstruera, bygga prototyper, verifiera och tillverka dagarna i ända, från idé till färdig produkt. Enkla, raka lösningar, precis som jag ville.
Vid det här laget får Mikael ledande roller inom koncept, prototyp och konstruktion. Han gör en konceptstudie för Scania, mer konceptutveckling och konstruktion för Saab och ännu mera för Volvogruppen. På Volvo blir han kvar i flera år och kan bara inte låta bli att lösa problem och utveckla produkterna. År 2002 registreras det första patentet*. 2004 det andra*, så de ”enkla, raka lösningarna” var nog ganska kloka också.
Integrerad kabelkanal i nackstöd
rationaliseringsuppdrag
Funktioner för säkerhetsdetalj i armstöd i baksätet
rationaliserings- och kvalitetsuppdrag
Nytt system för infästning av dörrpaneler
rationaliserings- och kvalitetsuppdrag
Snabbkoppling till turboinlopp
rationaliserings- och kvalitetsuppdrag
Efter patent nummer två byter numera innovatören Rehn arbetsgivare, men behåller arbetsplats. Fokus är nu ett nytt koncept för lastbilshytter. Det blir kvalitetssäkring, expertgrupp och mera inredning för Volvo. Här någonstans får Mikael ännu en idé, för han kan verkligen inte låta bli att vända och vrida på allt. Det leder till patent nummer 3* som registrerades 2010, en lösning som än idag finns i alla Volvos fordon.
— Det här är nog en milstolpe i karriären. Kanske var det den idén som gjorde att jag kom relativt helskinnad igenom kraschen i bilindustrin, resonerar Mikael Rehn.
Året därpå tar han uppdraget som konstruktionsledare för luftfiltersystem vid Volvo Cars Powertrain. Mikael är egentligen inte särskilt intresserad av motorer, men här handlar det om en teknik som normalt inte används i 4-cylindriga motorer. Det är alltså lite annorlunda och Mikael kan som sagt var inte låta bli… Arbetet leder till patent nummer 4, en snabbkoppling till turboinloppet som registreras 2015. De fyra patenten ägs av Volvo och Mikael är registrerad idégivare.
Mikael går ett par år senare tillbaka till det väletablerade konsultbolaget och får utlopp för sin variationslust. Det blir lösningar för ett nytt guidetåg åt Volvo Truck, det blir båtinredning och en ny stol åt Rupert Marin och det blir ännu fler uppdrag åt gamla och nya uppdragsgivare. Men någonstans på vägen stöter han, som så många andra, på smittan och insjuknar i covid -19. Han hamnar på IVA och blir liggande i respirator i två veckor.
— Det var mycket nära att det var färdigkonstruerat då. Så det är bara att ödmjukt tacka för att man är kvar och dessutom återställd. Så att man kan fortsätta att vända och vrida på saker, ler Mikael.
Mikael tar nu sin smått unika erfarenhet, sina lärdomar och sitt nätverk och konstruerar i egen regi. RehnTeknik slår upp portarna för allt det där som det bara inte går att låta bli. Mikael och medarbetarna förverkligar både egna – och andras – idéer med sin smått unika erfarenhet av den mekaniska konstruktionens hela kedja, från tanke till färdig produkt.
Kunderna är stora och små tillverkningsföretag, som behöver hjälp med ritningar, prototyper, processberedning eller annat. Det kan vara enstaka moment eller hela utvecklingsuppdrag. Här finns som alltid fordonsindustrin – truckar, traktorer, grävmaskiner, bussar, lastbilar, brandbilar, personbilar, tåg, båtar – och husvagnar. Välkomna är också enskilda uppfinnare med goda idéer i byrålådan, idéer som behöver en knuff i rätt riktning. Och på tal om byråer, smarta möbler lockar alltjämt den ständigt arbetande norrlänningen.
— Fast viktigare än det mesta på RehnTeknik är stämningen. Här ska vi alla må gott och skratta på arbetstid, gärna högt! Det mår även idéer bra av.
Det konstaterar Mikael Rehn och tillägger att han tänker bli tennisproffs när han väl går i pension någon gång på 30-talet! Om han nu kan låta bli att stanna upp på centercourten och vända och vrida på racketen förstås, för att den säkert skulle kunna utvecklas…
Med andra ord, ge tanken frihet så kommer idéerna.
Chairman
Group Executive Director
Chief Financial Officer
Managing Director
Business Dev. Manager
Group Commercial Director